2016 U.S.A Pacific Northwest Vistas

Dag 29; Venice Beach - LAX (CA)

Als we wakker worden, weten we meteen dat dit de dag van vertrek is! Ajjjj, altijd weer een dubbel gevoel. Natuurlijk is het heerlijk om de kids en aanhang weer te zien, écht te spreken en te knuffelen, maar oh wat gaan we dit land, zijn bevolking en onze vrienden hier missen!

Eerst nog maar een laatste x ontbijten in het hotel. We moeten eigenlijk om 12u uitchecken, maar we hoeven pas om 2u op het vliegveld te zijn. Gelukkig mogen we in de kamer blijven tot 1uur, zodat we lekker rustig aan kunnen doen.

Na het ontbijt ruimen we nog wat rommel op en gaan de koffers dicht. Om 10uur lopen we via de Venice Canals naar de Venice Farmers Market.

Het Venice Canal Hoistoric District is bekent door de in 1905 handgegraven kanalen in opdracht van Abbott Kinney, ontwerper en stichter van Venice, CA. Hij wilde op deze manier zijn Venice of America creeren. Kinney wilde de sfeer van Venice, Italië in Zuid- California. Zelfs de gondels en bruggetjes ontbraken niet. Toen in 1920 de auto steeds meer in opmars kwam, werden de kanalen 1 voor 1 gedempt en vervangen door autowegen. In 1992 werden de overgebleven, zwaar verwaarloosde kanalen, gerenoveerd en in ere hersteld.

Some day....

Wink

Als we eenmaal op de markt zijn kopen we lekker pretzelbread om mee naar huis te nemen (we kopen er 3 en krijgen een pretzelbolletje gratis) en een bosje witte roosjes voor Maria. We lopen een paar x een rondje, drinken zelfs nog koffie....we hebben min of meer...met John hier afgesproken, maar als we hem 10.40am nog niet gezien hebben lopen we naar het huis van J&M. Daar lijkt alles uitgestorven, maar Maria komt toch uit de achterdeur tevoorschijn. John is ons aan het zoeken op de Farmersmarket.... We hebben elkaar dus gewoon misgelopen

Cry

Als ook John weer thuis is, kletsen we nog even wat en dan is het voor Maria tijd om te gaan werken. We lopen met z'n allen mee naar de bus, hebben nog wat fun met Charlie Chaplin...

...en dan is het toch écht tijd om gedag te zeggen...for now!

Terug in het hotel gaat de laatste koffer dicht en is het tijd om uit te checken. Alfonso (de frontdesk guy) probeert ons nog over te halen, door te zeggen dat Benny zich altijd nog ziek kan melden op maandag, zodat we og een paar dagen kunnen blijven en Maggie (manager) verteld ons dat het heerlijk was ons weer te zien en dat we altijd weer welkom zijn, maar we moeten écht, écht weg nu.

Bye, Bye Home Away From Home...

Bye, Bye heerlijk balkonnetje..

De koffers zijn er klaar voor...

...maar Benny duidelijk nog niet!

Rijden we normaal in een kwartiertje naar het vliegveld, ze zijn op Lincoln Blvd aan de electriciteitspalen bezig, wat betekent dat er halverwege maar 1 baan open is en dat betekent; Traffic!

Alamo Rental Car return

Nog ééntje dan?

Bye, bye car

We nemen de shuttle bus naar LAX

Droppen de koffers, geven de laatste $$ uit aan koffie en wat te knabbelen voor onderweg en dan is het boarding time!

Gaan we nu écht naar huis?

Bye, Bye LAX

Bye, Bye Venice Beach

Until we meet again!

Dag 28; Venice Beach (CA)

Vandaag onze laatste volle dag!

We slapen weer lekker uit en na het ontbijt gaan we nog 1x richting Ocean Front Walk. We nemen vandaag even geen foto/film apparatuur mee. We gaan eerst naar Animal House om de meegebrachte mini stroopwafels bij Kaitlyn af te geven, doen de laatste inkopen en drinken nog 1x koffie bij The Fig Tree Café.

Net na de middag zijn we terug in het hotel. Benny zoekt zijn filmspullen bij elkaar en gaat naar John. Hij heeft gevraagd of Benny wat nieuwe songs op video wil opnemen, zodat John deze dan vervolgens evt op Youtube/Facebook kan gebruiken. Vanmiddag hebben beide een lege agenda, dus dat gaat nu gebeuren. Maria is werken, voor Anja tijd om nog een paar uurtjes van het strand genieten. Heerlijk.

Rond half zes zijn we allebei terug in het hotel. We eten voor de laatste x dexze vakantie, aan de overkant van het hotel, bij Islands. Benny heeft chicken- en Anja heeft Fishtaco's. We delen een basket van de overheerlijke Islands fries en ook vanavond slaan we het dessert even over.

We ruimen de koffers op/in, zodat alles voor morgen klaar staat en als we een mailtje krijgen van KLM met de mededeling dat we kunnen inchecken dan doen we dat en printen meteen de boardingpassen uit.

Morgenochtend gaan we nog even naar de Farmersmarket en John & Maria gedag zeggen en dan zit deze heerlijke vakantie er weer op...

Dag 27; Venice Beach (CA)

Vandaag lekker geen wekker. Gewoon genieten van onze laatste vakantiedagen. We gaan op ons gemak ontbijten en werken de website bij. Wat later dan gewoonlijk, maar gisteren is het er niet meer van gekomen. Sorry!

Laughing
Verder txten we wat heen en weer met John (Benny gaat een nieuwe song op video voor hem zetten) en met Mark (Lennon van de band Venice) waarmee we vanavond gaan eten.

Na de koffie gaan we vol gepakt met video/film apparatuur op weg naar Ocean Front Walk, om nog wat foto's/film te schieten op het strand en wat inkopen te doen.

We starten op de pier. Foto = Venice Beach, North van de Pier facing Santa Monica pier in de verte.

Venice Pier with Life guard Tower

Breakwater

Muscle Beach

Iedere dag ziet de Graffiti Wall er anders uit

Tall, steel “arms” reaching for the sky, the sculpture “Declaration” by artist Mark di Suvero is a graceful beach giant.

Venice mozaiek

Prachtige muurschildering

We houden een pauze, zoals altijd, bij Figtree Café en lopen dan weer terug naar het hotel. Het is inmiddels al wat later in de middag dus we halen koffie en wat lekkers bij Starbucks, en gaan nog even relaxen in het hotel.

Om 7u gaan we met de auto naar Mark & Jeffrey. Jeffrey is nog aan het werk, dus we drinken wat bij het zwembad in de tuin tot ook hij, rond 9u thuis is. Was het plan te lopen naar de Italiaan, waar we gaan eten, de keuken sluit om half 10, dus gaan we alsnog met onze auto, met Mark als chauffeur.

We worden warm welkom geheten door de eigenaresse van Centanni Trattoria. Wat vriendelijk en open zijn de Amerikanen toch, daar kunnen ze in Nederland écht, maar dan ook écht nog heel wat van leren! Alles op het menu ziet er heerlijk uit, maar we moeten toch een keuze maken. Benny gaat voor de Lasagna en Anja neemt een Ceasarsalad met shrimp. No room for desert! We brengen Mark en Jeffrey thuis, drinken nog wat in de tuin en dan gaan we terug naar het hotel. Heerlijk om deze 2 mannen weer te zien!

We zijn pas na half 12 terug in het hotel, dus de website moet (weer) tot morgen wachten.

Nog 1 dag te gaan en dan zit deze heerlijke vakantie er weer op...

Dag 26; Venice Beach (CA) ~ LA Tour

De wekker loopt om 7.15am af. Ajjjj, das vroeg, maar we gaan vandaag met de Hop-on Hop off bus mee naar Hollywood Blvd. en als we niet meteen de 1e bus van half 10 nemen dan wordt het allemaal erg kort dag. We douchen en ontbijten, zoeken de spullen bij elkaar en om 9.15am staan we klaar bij de bushalte, waar we tot de ontdekking komen dat de 1e bus pas om 9.45am hier vandaan vertrekt!

Undecided

Deze bus (groene lijn) brengt ons van Venice en haar Ballerina Clown...

...naar de Santa Monica Pier, waar we dan overstappen op de gele lijn, die ons naar LA brengt waar we tenslotte overstappen op de rode lijn die ons af gaat zetten op Hollywood Blvd. Snappen jullie het nog? We rijden door Beverly Hills, waar eigenlijk niet zoveel te beleven is. De meeste huizen staan ver en onzichtbaar van de weg.

We rijden over Wilshire Blvd langs het bronzen beeld van John Wayne

Just Funny!

De tour gaat langs bijna alle bezienswaardigheden van LA, maar door het gehobbel, optrekken en remmen van de bus is het niet écht handig foto's maken. Doordat wij vanuit Venice Beach moeten komen en we dus 3 buslijnen gebruiken is er dus ook geen tijd om te hoppen....

Capitol Records

Het Hollywood Pantages Theatre (4 juni 1930) mét de aankondiging Van Willie Nelson & Friends

We stappen, na bijna 2,5uur uit voor het famous Chinese Theatre

...waar we meteen de ster van Michael Jackson tegenkomen. Nu lopen er overal op Hollywood Blvd look-a-likes van bijna iedereen die bekent is en waar je dan tegen betaling mee op de foto kunt, maar de 'look-a-like' van M.J is werkelijk NIET de moeite van het fotograferen waard...

We eten een overheerlijke crèpe in Hollywood & Highland shopping Center

...en vanaf daar heb je ook meteen mooi zicht op het beroemde Hollywood Sign

Het Hollywood Sign is een karakteristiek punt in Hollywood, bestaande uit grote witte letters die de naam van het gebied spellen. Deze letters zijn 15 meter hoog en werden in 1923 geplaatst. Oorspronkelijk waren ze bedoeld om reclame te maken voor land dat te koop was en stond er ook Hollywoodland. Jarenlang werden de letters, die oorspronkelijk maar voor anderhalf jaar geplaatst waren, niet onderhouden.Vanaf 1949 heeft de Kamer van Koophandel van Hollywood het onderhoud van de letters overgenomen. In dat jaar deed de kamer het voorstel om de letters op te knappen en de laatste vier (LAND) te laten vervallen. Oorspronkelijk waren de letters ook verlicht. In 1978 werden de letters wederom op kosten van de KvK gerepareerd, waarbij donateurs gezamenlijk een bedrag van 250.000 dollar bijeenbrachten om kapotte letters te vervangen. De nieuwe versie werd op 14 november 1978 live gepresenteerd tijdens het 75-jarig bestaan van Hollywood tijdens een uitzending waar 60 miljoen mensen naar keken. In november 2005 werden de letters wederom opgeknapt.In 2010 werden de letters bedreigd door een vastgoedproject, waardoor deze niet meer duidelijk zichtbaar zouden zijn. De vastgoedmakelaar wilde het project verkopen voor 12,5 miljoen dollar (9,4 miljoen euro). Enkele bekende Hollywood-sterren zoals Steven Spielberg en Tom Hanks deden een duit in het zakje. Playboy-oprichter Hugh Hefner had er zelfs 900.000 dollar (680.000 euro) voor over. Ook de staat Californië betaalde meer dan drie miljoen dollar mee. Dankzij de geldinzamelingsactie zijn de letters gered.

Hollywood Blvd...

Disney's El Capitain Theater

En dan waar we eigenlijk voor komen! We zijn nl al een aantal xen op Hollywood Blvd geweest, dat hebben we nu wel zo'n beetje gezien, maar we hebben deze tour 2 jaar geleden ook gedaan speciaal om te ster van Bruce Lee te zien. We hadden de precieze lokatie opgezocht (er liggen meer dan 2500 sterren op The Walk of Fame, maar toen we op de plaats van bestemming kwamen was dit het enige wat er te zien was....

Under construction dus!

Undecided
Nu hebben we de trip gelukkig niet weer voor niets gemaakt.
Tatatadaahhhhhhh...(tromgeroffel)

We nemen ook nog een foto met Benny én de ster, maar de zon weerkaatst zo gigantisch op de stoep, dat je dus wel Benny bij een ster ziet, maar niet welke. Beetje jammerrrr

Cry

We lopen nog langs het Hardrock Café...

..en nemen een overzichtsfoto van het Chinese Theatre, incl toeristen

En dan zijn we helemaal klaar met Hollywood Blvd én de miljoen mensen die er lopen. We nemen de volgende Hop-on Hop-off terug.

Skyline Downtown LA

We rijden nog over Sunset Strip met de Comedy Store, waar stand-up comediens als John Belushi, Eddie Murphy, Roseanne Barr en Richard Prior hebben opgetreden.

Music all over the place

Sightseeing-selfie

Century Plaza Towers (1975) van Minoru Yamasaki (World Trade Centre N.Y) de torens zijn 44 verdiepingen en 174m hoog.

We moeten een half uur wachten voor we aansluiting hebben op de gele lijn, maar rond 4u zijn we dan toch eindelijk weer terug in Santa Monica, waar we met een sprintje meteen de laatste bus terug Venice Beach hebben.

Best druk....

We eten vanavond bij The Terrace, waar we als we hier zijn altijd wel 1 of 2 x eten. Benny heeft spaghetti met chicken Parmezan en Anja neemt 2 voorgerechten als hoofdgerecht. New England Clamchowder en steamed mussels. We delen een 3 chocolate mousse met raspberry and chocolate sauce dessert.

Dag 25; Venice Beach (CA) ~ 4th of July

Independence Day ("Onafhankelijkheidsdag"), ook wel Fourth of July genoemd, is in de V.S een nationale feestdag ter viering van de aanname van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring op 4 juli 1776. In deze verklaring werd de onafhankelijkheid van de VS tegenover het Koninkrijk Groot-Brittannië bevestigd. Independence Day is een dag met parades, barbecues, picknicks, honkbalspelletjes, vuurwerk en verschillende andere publieke- en privégelegenheden ter viering van de historie en tradities van de VS.

Vandaag dus Independence Day,

Na het ontbijt gaan we naar Ocean Front Walk. Grappig om te zien, hoe huizen zijn versierd met slingers vlaggen en rozetten in het rood/wit blauw van de Amerikaanse vlag en hoe, bijna iedereen, wel iets aan heeft met de Amerikaanse vlag erop of in het rood/wit/blauw is. Ook fietsen en auto's én kinderwagens zijn versierd. Zelfs winkeliers doen er aan mee....

...al geloven we niet dat deze ook maar iets met Independence Day te maken heeft

Hahaha

Op Muscle Beach is een bodybuilder contest aan de gang...

Undecided

We lopen door tot bijna het einde en daar ploffen we even neer op het terras van Figtree Café. Benny neemt een koffie en Anja gaat voor een bordje vers fruit

Op Ocean Front Walk is altijd wat te beleven en is het altijd gezellig!

Zo mooi zijn ze in Nederland niet

Om vier uur gaan we naar John en Maria voor John's famous coffee en Maria's home made bananabread. Yummie, yummie én een American style 4th of July BBQ.

Terwijl Maria de voorbereidingen in de keuken doet...

...en John de Grillmaster is...

Chillen' Benny en Anja ff lekker op het deck.

Happy 4th of July! "Proost!" Here's to us!

Om negen uur lopen we naar het strand om het Venice te zien branden in het rood/wit/blauw...

...en om het vuurwerk te zien!

4th of July, Independence Day....Het voelt als Koningsdag én Oud en Nieuw tegelijk.

Dag 24; Venice Beach (CA)

Het is zondag en we hoeven nergens heen, dus we slapen heerlijk uit. Pas om 9am zijn we wakker. We maken koffie/thee, springen onder de douche en dan naar ons 1e ontbijtje op de patio van ons hotel hier.

Het hotel serveert een prima continental breakfast. We hebben allebei een croissantje met gekookt ei en een wafel met maple syrup, Benny heeft daar nog cornflakes bij en Anja een yoghurtje.

Na het ontbijt halen we, vlak voor de wedstrijd Frankrijk-IJsland begint, aan de overkant bij Starbucks nog een lekker bakkie koffie en dan zijn we er helemaal klaar voor. Na een kwartier staat Frankrijk al 2-0 voor, dus is de spanning ervanaf. We gaan lekker naar het strand...

Tongue Out
Cool

Na 2 uurtjes is Benny het zat en gaat terug naar het hotel. Een half uurtje later komen John en Maria naar het strand om Anja gezelschap te houden.

Friends!....that water is cold!

John & Maria

Om 5u is het ook voor Anja genoeg geweest. We pakken de boel in en zeggen elkaar gedag. We hebben weer ff heerlijk bijgekletst. Morgen zien we elkaar weer,

We eten bij Island, tegenover het hotel, en na het eten lopen we nog even naar de Venice Pier.

Iedereen geniet van de zonsondergang

Big waves

Surfin' Safari

Just awesome...

Dag 23; Santa Barbara - Venice Beach (CA)

Home away from Home!

We slapen uit tot 8 uur. Vandaag geen haast. Het is onze laatste reisdag. We rijden van Santa Barbara naar Venice Beach waar we de rest van de week zullen blijven. Even geen autorijden, maar relaxen en genieten van zon, strand, de oceaan en goede vrienden.

We ontbijten heerlijk op het terras. Benny heeft geroosterd brood met ei en wat pastries en Anja een geroosterde boterham met een gekookt eitje, yoghurt met blue-berries en vers fruit. Na het ontbijt moet Benny nog douchen en daarna checken we uit en gaan we richting VB.

We rijden het laatste stuk van de CA-1, wat achteraf misschien niet zo'n goed idee was. Het is zaterdag, het weekend van the 4th of July, dus iedereen is vrij en wil naar het strand. Het is superdruk op de weg en aangezien hier het strand echt klem aan de weg ligt, staan er links en rechts auto's geparkeerd of willen parkeren. Ouders met kinderen stappen uit die auto's en steken over. We komen oren en ogen tekort om alles in de gaten te houden en geen ongelukken te maken. Wat dus niet iedereen gelukt is, getuige de 2 auto's die we zien die helemaal in elkaar zitten en het aantal ambulances wat we tegenkomen.

Om 2u zijn we heelhuids in het hotel, waar ons een warm welkom en een knuffel van Amed wacht. Blij om ons terug te zien.... Wij zijn blij er weer te zijn!

We txten even met Maria en spreken meteen af voor vanavond. Vervolgens lopen we via Starbucks (double chocolate frapuccinno) de Venice Pier uit.

Om half 7 gaan we naar John en Maria, waarmee we bij Tlapazola Grill gaan eten.

Benny heeft gegrilde kip met black beans en rijst en Anja Tilapia filêt met groente. Na het eten lopen J&M nog een stukje mee richting ons hotel. Heerlijk om elkaar weer te zien en te spreken! Er gaat niets boven some quality time with good friends. Is het werkelijk 2 jaar geleden dat we elkaar gezien hebben.....

Even over 10pm zijn we terug in het hotel. Benny kijkt nog wat tv en Anja werkt de website bij. Sorry, geen foto's gemaakt vandaag.

Morgen another subby day in Venice Beach.

Dag 22; Monterey Bay - Santa Barbara (CA)

Na een 'ietwat' karig ontbijt gaan we om 9.15am richting Santa Barbara. vandaag moeten we de meeste miles van de vakantie overbruggen. Ruim 220mls. Opzich niet eens zo veel, maar als je weet dat je op grote delen van de CA-1 maar 35mph of minder kunt rijden én wij na iedere bocht wel een mooi plekkie zien om te stoppen.... We zijn dus wel de hele dag zoet!

Innocent

De 1e 100ml nemen we idd de Highway 1, gewoon omdat er geen mooiere weg is om te rijden.

Ahhhh, hoe lief...

Wink

Zoals al gezegd, we stoppen diverse malen voor koffie of gewoon omdat het zo mooi is. We stoppen uiteraard even om de Bixby Bridge te fotograferen

De Bixby Creek Bridge is een boogbrug in de Big Sur-kuststreek. De brug ligt in Monterey County en bevindt zich zo'n 190 kilometer ten zuiden van San Francisco. Ze maakt deel uit van het traject van de State Route 1. Voor de brug in 1932 in gebruik werd genomen, waren de inwoners van de Big Sur-regio in de winter zo goed als afgesloten van de buitenwereld, doordat de verder landinwaartse Old Coast Road moeilijk te berijden is. De boogbrug van gewapend beton met open zwikken, met een overspanning van 98 meter, kostte bijna 200.000 Amerikaanse dollar. Het is nog steeds een van de hoogste betonnen bruggen ter wereld met één ononderbroken overspanning. De Bixby Creek Bridge is door haar ontwerp en idyllische ligging bovendien een van de meest gefotografeerde bruggen langs de Stille Oceaankust.

Prachtig ook om te zien hoe de mist vanuit zee, tegen de bergen aan botst en dan pas verder omhoog gaat..

We zien nog een hele school met dolfijnen voor de kust zwemmen, maar helaas te ver weg om er goede foto's van te maken

Cry

Deze was echter niet te ver weg!

Laughing

En deze ook niet... Deze zaten nb boven de deur van de winkel waar we een lunch-sandwich kopen.

Uiteraard stoppen we bij Elephant Seals Beach

Playing in the water

Chillin' on the beach

We rijden nog een klein stukje van Highway 1 en dan gaan we verder op de CA-101... We nemen Exit 146 naar Los Olivos...Gaan links de CA-154/Chumash Hwy op en dan nogmaals links naar Figueroa Mountain Road...

En dan ineens zijn we er. 5225 Figueroa Mountain Road, Los Olivos. We staan voor het hek van Michael Jackson's Neverland!!

Is het steeds weer indrukwekkend om, in Seattle, bij het graf van Bruce en Brandon Lee te staan, het gevoel dat we hier hebben doet daar absoluut niet voor onder. Heel apart, heel bijzonder, heel indrukwekkend.

In gedachten zien we het hek open gaan en een auto, met geblindeerde ramen, door de poort rijden.... Home...R.I.P Michael Jackson

De fans komen hier nog regelmatig bij de poort.

Bijzonder is ook wel, dat het hele terrein slechts afgezet is met een laag houten hek. Wel staan er overal borden dat het privéterrein is, maar toch, zul je denken. Niets is minder waar. De poort is, uiteraard, op slot, maar er staan 2 security mensen achter. Als we vragen of we foto's mogen maken (nadat we dat uiteraard eerst al stiekum gedaan hebben) is dat geen enkel probleem. Als we er een tijdje staan verdwijnt er 1 bewaker met een Jeep om een rondje langs het hek en over het terrein te maken....

Het optrekje met ca. 1100ha grond staat op dit moment te koop voor $ 100 miljoen.

We rijden via de CA-154 door naar Santa Barbara en rond half zes checken we in bij het hotel waar we 10jr geleden ook overnacht hebben.